Ik maak voor mijn klanten een dashboard waarbinnen je in 1 oogopslag kunt zien wat de resultaten zijn van de belangrijkste statistieken zijn. Een maand-over-maand en jaar-over-jaar vergelijking zit daar vanwege seizoensinvloeden standaard bij in. Het is vaak de kunst om alleen de key-metrics mee te nemen in de rapportage. De rest leidt vaak alleen maar af. Aanvullingen en verdiepingen kunnen uiteraard worden toegevoegd maar ik ben altijd scherp op het toevoegen van statistieken om het toevoegen.Met behulp van Google Datastudio kunnen we allerlei kanalen in de rapportage laten lopen om zo tot een overzichtelijke rapportage te komen op basis waarvan je keuzes kan maken.
Belangrijkste is om de statistieken waarop de campagnes worden afgerekend ook in je Datastudio rapportage te zien zijn. Het komt vaak genoeg voor dat er nog 5 verschillende statistieken worden toegevoegd. Omdat het kan.
Ik ga vervolgens aan de slag om een zo overzichtelijk mogelijk verhaal neer te zetten. Dat betekent altijd een maand over maand en jaar over jaar vergelijken van de gekozen statistieken. Ook toon ik een overzicht van maandelijkse prestaties zodat je ook de trend kan zien van afgelopen, pak ‘m beet, 2 jaar.
Ik vind het belangrijk dat ik een rapportage bouw die ook daadwerkelijk de inzichten geeft die jij als ondernemers nodig hebt om keuzes te maken. En niet omdat ik het zo’n gave rapportage vindt. Dus ik hoor altijd graag feedback die ik vervolgens weer verwerk in de uiteindelijke rapportage
Vanzelfsprekend is zo’n rapportage steeds het startpunt van een meeting en ondersteunt het het verhaal van de resultaten desbetreffende maand of kwartaal.