Voor veel van mijn klanten beheer ik het volledige Google Ads account. De focus ligt altijd op een gezonde groei van conversies tegen een zo realitisch mogelijke ROAS of CPA. Daarbij kijk ik altijd hoe we die ROAS kunnen laten stijgen – en CPA dalen – met behoud van die groeitrend in conversies. Ik heb ervaring met het beheren van Ads accounts die zich richten op concurrerende markten.
Onderwerpen als campagnesstructuur, feedoptimalisatie, conversiemeting, rapportages, experimenten en doelgroepen zijn enorm belangrijk. Lees dat vooral hieronder. De samenwerking begint altijd met het afstemmen van realistische doelen. Wanneer is het een succes. Ook een blik in het Ads account is enorm waardevol om in te schatten wat de huidige situatie is. Met name om jou te laten weten welke route we zouden moeten bewandelen.
Ik maak een overzichtelijk dashboard waarbij in één oogopslag de belangrijkste statistieken maand-over-maand en jaar-over-jaar te zien zijn. Uiteraard verwerk ik jouw feedback en wensen hierin, zodat je een dashboard hebt die ook door jou gebruikt gaat worden. Een dashboard om een dashboard te hebben is zonde van ieder zijn kostbare tijd.
De juiste accoutnstructuur is erg belangrijk. Dit zijn vaak zaken die ik direct oppak met als doel om de fundering van het account goed te hebben met de juiste campagenstructuur. Direct adverenties aanpassingen doen heeft niet zoveel zin als campagne- en advertentiegroepen niet optimaal zijn ingericht.
In vrijwel alle Google Ads accounts werk ik met een automatische biedstrategie. Dat betekent dat het juist meten van conversies gigantisch belangrijk is. Het is de brandstof voor het algoritme van Google. Het is een gemiste kans als er bijvoorbeeld 30% minder conversies worden gemeten dan in de back-end. Resultaat is dat Google denkt dat er zand in de motor zit en gaat vanzelf onnodig minder volume inkopen.
Dit is de reden dat ik ook na de start maandelijkse checks uitvoer of de conversies nog op de juiste wijze wordt gemeten. Of dat een bepaalde discrepantie stabiel blijft. Eenvoudig gezegd check ik wat er in Analytics en Ads doorkomt en wat er in de back-end voor getallen staan. Ik heb een netwerk van technische mensen om mij heen die bij eventuele uitdagingen in meting goed kunnen assisteren.
Voor we starten kijk ik samen met jou naar de haalbaarheid van de doelstellingen. Vaak doelomzet tegen een gewenste CPA, ROAS of POAS. Ik zal je eerlijk vertellen als een gewenste CPA- of ROAS-target onrealistisch is. Andersom doe ik dat ook op het moment dat onder aan de streep vrijwel niets verdiend wordt.
We rekenen dit samen uit door middel van een rekensheet. Het is voor ons beide niet wenselijk om een samenwerking starten waarbij de doelen vrijwel nooit behaald kunnen worden. Wat ik altijd afspreek is om te gaan voor een zo hoog mogelijke realistische ROAS, of een zo laag mogelijke CPA, met behoud en/of groei van conversieaantallen en totaalopbrengst.
De afkortingen vliegen je om de oren. Het zijn wel meteen heel belangrijke statistieken binnen een Google Ads account die tijdens meetings veel besproken zullen worden. Het is belangrijk om bij een CPA verlaging of ROAS verhogen de effecten in te kunnen schatten van bijvoorbeel de aantallen conversies. Ik ben er om een zo gunstig mogelijke ROAS of CPA te realiseren met behoud of groei van de conversieaantallen.
Wat ik bij de correcte converesiemeting ook beschrijf is dat er tegenwoordig veel focus ligt op het gebruik van automatische biedstrategieën. Mijn aanpak is niet anders. Dat betekent dat we scherp moeten zijn op conversiemeting en genoeg volumes binnen een campagne om het algoritme van Google zijn werk optimaal te laten uitvoeren. Zonder daarbij de doelen in conversieaantallen en ROAS/CPA uit het oog te verliezen.
Voor samenwerkingen waar ik periodiek werkzaamheden uitvoer hanteer ik een uurtarief en geen vaste maandbedragen. Op welk uurtatief we uiteindelijk uitkomen hangt af van de intensiteit van de samenwerking. Belangrijkste is om vast te stellen wat precies jouw wensen, doelen en uitdagingen zijn en hoe ik kan bijdragen die doelen te behalen.
Veel van mijn klanten zijn e-commerce bedrijven. Daarom is feedoptimalisatie t.b.v. Performance Max en dus Google Shopping enorm belangrijk. Feedmanagementtools als Channable gebruik ik veel. Een perfecte ‘killerfeed’ is altijd de basis om vervolgens de Performance Max campagnes op te bouwen.
Mijn focus is altijd om van specifieke naar meer upper funnel campagnes te werken. Reden is om eerst Search & Shopping goed te hebben draaien conversiesaantallen en een ROAS of CPA waar we blij van worden. Daarna werken we steeds meer naar boven om daar ook volume op te wekken.
De samenwerking zal ook bestaan uit het maken van hypotheses, deze testen en bij een validatie doorvoeren.
Ik ben geen data-specialist, maar heb wel geregeld verzoeken rondom conversiemeting of optimalisaties binnen de shoppingfeed die niet via een tool als Channable kunnen. Daarom werk ik veel samen met de developers samen die werkzaam zijn bij de klant. Of ik leg bepaalde vraagstukken neer bij mensen uit mijn netwerk die dit veel beter kunnen uitvoeren dan ik.
Je Google Ads account uitbesteden betekent niet dat je geen controle meer hebt op het account. Ik behaal de beste resultaten als er een intensieve samenwerking wordt opgezet. Het is belangrijk voor het succes dat we naast de resultaten en mogelijke optimalisaties het ook hebben over bedrijfsontwikkelingen die kunnen worden vertaald in het Ads account. Ik bespreek dit dan in een periodieke 2-wekelijkse of maandelijkse meeting.
Heb je de wens dat ik eens grondig door het Ads account heen ga en alles op de juiste wijze instel, zodat je er volgens zelf (weer) mee aan de slag gaat. Geen punt! Dat kan ook waarbij we dan vaak de eerste maanden nog een kort lijntje houden zodat eventuele vragen snel gesteld en belangrijker, beantwoord kunnen worden.