Beheer je tijden een Google Ads account, maar lukt het je niet op bepaalde doelen te behalen. Of heb je behoefte dat een specialist er eens volledig doorheen gaat, om het vervolgens weer zelf op te pakken? Dan is een investering in een accountscan zeer waardevol. Dat zeg ik maar ook mijn klanten waar ik de afgelopen jaren een accountscan voor heb uitgevoerd.
Ik word geregeld benaderd met de vraag of ik eens kritisch door een Google Ads account kan gaan met als doel om concrete kansen in kaart te brengen. Optimalisaties die vervolgens door de beheerder van het Google Ads account worden doorgevoerd. Nadat ik het account ben doorlopenen en een optimalisatierapport heb opgeleverd, zijn de lijntjes altijd kort om eventuele vragen te stellen.
Een accountscan bestaat altijd uit 2 onderdelen. Een praktisch document waarin ik je vertel waar, waarom en hoe je die optimalisaties moet implementeren. Zo dat je ook echt een betere Ads specialist wordt. En daarnaast plan ik altijd een dagdeel in bij jou of jullie op kantoor, waarbij we het volledige document doornemen. Dit werkt altijd het fijnste om alle punten samen te bespreken. Zonde als het document in een digitale lade komt te liggen.
Ik bekijk de instellingen van het account. Van automatische aanpassingen die actief staan, tot bidoptimizers die op heel veel onderdelen zijn ingesteld.
Tegenwoordig een van dé belangrijkste instellingen. De juiste conversiemeting. Ik bekijk welke tracking er momenteel loopt, wat wenselijk is en of die meting wel correct loopt. Aangezien vrijwel alle campagnes op automtische bieden staan is een juiste en stabiele conversiemeting gigantisch belangrijk.
Bundelen is tegenwoordig de juiste methode. Alles ten behoeve van genoeg data binnn een campagne en advertentiegroep. Ik bekijk de huidige structuur en leg je exact uit – soms ook met een blauwdruk – wat de nieuwe of aangepaste campagnestructuur zou moeten worden.
De juiste campagnestructuur geeft ook invulling aan het budgetmanagement. Waar gaat het budget naartoe. Welke productcategorieen of diensten spenderen nu het meeste budget en matcht dat aan de bedrijfsdoelstellingen? En kunnen we inzichtelijk maken wat de verdeling nieuw vs bestaande klanten dan is?
Richt je je alleen op Performance Max en Search campagnes of heb je ook Discovery Ads & Display draaien? Belangrijk om dit te bekijken en te zien of er mogelijkheden zijn.
De kwaliteit van een shoppingfeed heeft grote invloed op de prestaties van de Performance Max en dus shoppingcampagnes. Het bouwen van de ‘killerfeed’ is daarom enorm belangrijk. Na inmiddels 14 jaar en veel e-commerce ervaring rijker weet ik precies hoe die feed eruit moet zien om zichtbaarheid te optimaliseren en daarnaast ook de items van labels te voorzien zodat de campagnestructuur daar op kan worden aangepast.
Belangrijk om goed te bekijken wat de huidige targets zijn in het account. Zijn ze realitisch. Kunnen we ze herberekenen en wat is de impact als we ze juist verhogen of verlagen.
Is de ingestelde ROAS-target bepaald omdat dit toevallig de ROAS was die er behaald werd in het account? Belangrijk is om te berekenen wat nou echt de onderkant ROAS is. Met als reden om te bekijken of bij een eventuele verlaging er significant meer conversieaantallen behaald kunnen worden. Vaak maak ik ook een vertaling tussen Cost of Sale en wat dan de ROAS is. Vooruit.. alvast.
ROAS | CoS |
2000% | 5% |
1500% | 6,60% |
1300% | 7,60% |
1250% | 8% |
1000% | 10% |
833% | 12% |
714% | 14% |
625% | 16% |
556% | 18% |
500% | 20% |
455% | 22% |
Ik zie vaak dat het hebben staan van een Responsive Search Ad al het doel is. Er zijn vaak prachtige optimalisatieslagen te behalen als je hyperfocus hebt op wat er nou echt staat in de headlines. Een simpel voorbeeld is altijd een headline voor een grasmaaier shop. “Maai het gras lekker kort”. Dat is exact de reden dát men zoekt. Maar niet wát men zoekt. Ook een goede verdeling van socialproof – autoriteit en schaarste is belangrijk. Daarnaast moeten de headlines ‘scherp’ & pakkend zijn. Ik besteed hier veel aandacht aan. De advertentie is uiteindelijk wel hetgeen je potentiele klant ziet.
Er is veel om te doen. Breed – Zinsdeel – Exact. Welke neem je op in je adgroup. Welke niet? Ik neem je mee in die keuze en hoe je goed kunt monitoren wat de prestaties zijn.
Een enorme verschijving binnen Google Ads. Ik neem Performance Max helemaal door. Welke structuren zijn er en zouden we moeten kiezen. Feed Only of juist alles bij elkaar? Ik zal je hier van A tot Z in meenemen.
Doelgroepen vol laten lopen in remarketinglijsten is vaak niet zo moeilijk. Belangrijk is om na te denken of je alle fases van je funnel hebt ondervangen met de juiste doelgroepen. Hoe lang zit iemand in betreffende doelgroep en waar wil je ze uiteindelijk voor gebruiken. Ik deel je mijn overzichtelijk aanpak rondom doelgroepen.
Altijd oppassen met ergens in de spelonken van het internet een Ads script vandaag halen en toevoegen aan het Ads account. Toch zijn er wel tal van handige script die meldingen sturen als er wat aan de hand is of juist inzicht geven op basis waarvan optimalisaties uitgevoerd kunnen worden. Ik neem de 5 script met je door die mij vaak helpen.
test
Helder krijgen van de hulpvraag. Wat zijn de huidige doelen en historie van het Google Ads account maar zeker ook, wat zijn jouw persoonlijke doelen. Met een accountscan wil ik zoveel mogelijk kennis overdragen, daarom hoor ik ook graag de onderwerpen waar je zelf vaak tegenaan loopt binnen Google Ads.
Ik ga stapsgewijs door het volledige Google Ads account heen. Daaruit komen alle optimalisaties die ik vervolgens ga bundelen. Het kan uiteraard voorkomen dat ik nog in de lucht komt met wat vragen.
Ik maak het optimalisatierapport met de nadruk op optimalisatie. Er worden hoofdzakelijk onderdelen beschreven die het account verbeteren. Dus geen pagina’s vol met zaken die goed staan. Naast dat ik beschrijf hoe een optimalisatie moet worden uitgevoerd, vind ik het misschien nog wel het belangrijkste dat de waarom daar altijd bij staat. Zodat dit direct uitgevoerd kan worden, maar dat je ook in de toekomst snapt waarom dit op deze wijze moest.
Een week voordat we het optimalisatierapport samen doornemen stuur ik op. Je hebt dan nog fijn de tijd om het door te nemen en eventuele vragen te formuleren.
Een vast onderdeel van de Google Ads accountscan. Ik kom naar kantoor om het rapport stap voor stap met je door te nemen. We hebben dan het account open en het rapport voor ons om zo praktisch alle punten te bespreken.
Helemaal logisch dat er dagen of weken na de opleveren van het rapport vragen zijn. Voel je vrij om die te stellen. Ik beantwoord ze graag.